Український турбізнес може втратити від $1 млрд до $5млрд, якщо карантин затягнеться.

Підприємцям у галузі туризму доведеться затягнути паски. Навіть якщо карантин завершиться на початку квітня, галузь запрацює не раніше червня, вважає Віктор Пермяков, комерційний директор львівської компанії Tour U, яка спеціалізується на внутрішньому туризмі, пише журнал НВ.

Місячний оборот його компанії не дуже великий — в середньому 600−700 тис. грн. «Але ця галузь живить інші - громадське харчування, готельну, розважальну. Можемо спокійно помножити цю суму на чотири або п’ять» — так Пермяков оцінює збитки від зупинки турпотоків найближчим часом. А коли сезон стартує, вважає він, вітчизняному турбізнесу доведеться ще й конкурувати з глобальними суперниками — європейські оператори точно знизять ціни.

Анна Романова, виконавчий директор Асоціації індустрії гостинності, вважає, що вітчизняний турбізнес може втратити від $1 млрд до $5 млрд, якщо карантин затягнеться. 80% об'єктів цієї сфери — підприємства малого бізнесу і ФОП. Багато з них можуть просто не пережити карантин, вважає вона.


Туризм під час карантину

Львівські туристичні компанії в період карантину та коронавірусу, повідомляють Варіанти

Варіанти поспілкувалися з власниками львівських туристичних компаній та дізналися, як вони виживають у період карантину, і чи слід очікувати на активний потік туристів у Львів після його завершення.

Як розповіли досвідчені туроператори, туристичні мандрівки різко призупинило скасування авіарейсів та закриття кордонів. У перший день карантину український лоукостер SkyUp скоротив авіаперельоти до Ізраїлю та Італії. Наступного дня, 12 березня, найбільший український перевізник МАУ скасував близько 2000 рейсів, які запланував на весну.

Підприємцям у галузі туризму доводиться лише слідкувати за розвитком подій, адже вони не мають жодного впливу на ситуацію, і зараз розуміють і той факт, що не зможуть вплинути на потенційний туристів і змусити їх подорожувати після пандемії. Навіть якщо карантин завершиться у квітні, то за прогнозами львівських власників компаній, туристична галузь запрацює не раніше червня.

Як повідомив Варіантам засновник та директор львівської туристичної компанії "Відвідай" Ігор Губіліт, доходи турфірм станом на зараз дорівнюють нулю, однак вони повинні оплачувати зарплати працівникам та інші необхідні витрати за рахунок минулорічних прибутків. Зазвичай, у березні-квітні ще низький сезон, коли немає багато туристів, за його підрахунками в цей час Львів відвідує 1500-2000 людей в місяць. Збитки від карантину та пандемії для туристичної індустрії Львова можуть стати катастрофічними, тому що наше місто підлаштоване здебільшого для туристів з Західної Європи, екскурсоводи проводять екскурсії на всіх можливих мовах світу, а центральна частина міста давно вже зайнята готелями, ресторанами і розвагами зовсім не для місцевих мешканців. Однак, як вважає Ігор Губіліт, такі приманки для туристів стають все менш актуальними, тому що клієнти постійно хочуть нових вражень.

"Львів в останні роки втратив позицію туристичного хаба і кількість туристів постійно зменшувалася. Очевидно, що в контексті теперішніх подій їх стане ще менше. Гадаю, що Львову потрібно від 3-х до 5-ти років, щоб відновитися до найкращих туристичних показників, і це за умови збільшення іноземних туристів, так як більшість українських туристів вже бувала у Львів неодноразово. На жаль, в останні два роки Львів не пропонує нічого нового для українських туристів, а "кава", "криївка", "шоколад" вже всім приїлися" – пояснив Ігор Губіліт.

Зараз більшість туроператорів домовляється з авіакомпаніями і іноземними партнерами про всі можливі способи перенесення запланованих поїздок та проданих турів, однак через відсутність будь-яких чітких термінів закінчення пандемії ніхто не може спрогнозувати дату перенесення і багато туристів вимагають повернути завдатки або вже повністю оплачені поїздки. Ще одне питання стосується безпеки туристів, які однозначно не хочуть ризикувати своїм здоров'ям і однозначно скасують подорожі у ті країни, де зафіксували найбільші спалахи коронавірусу. Крім цього, багато людей навіть після закінчення карантину відмовляться від поїздок за кордон з цієї ж самої причини, щоб уникнути можливого зараження.

"Я думаю, що після карантину буде економічна криза і чимало туристично орієнтованих країн будуть здешевлювати свої туристичні продукти, щоб заманити клієнтів. І тут все буде залежати від українського туристичного бізнесу, якщо він зможе запропонувати якісні послуги за доступні ціни, то зможе конкурувати, а як ні, то люди будуть подорожувати за кордон. Існує ймовірність, що частина туристичних країн ще не відкриє свої кордони, а відтак українці будуть більше подорожувати Україною" – додав Ігор Губиліт.

За його словами, минулого року українці витратили на відпочинок за кордоном біля 8 мільярдів доларів, натомість на український туризм – в десятки, а то і сотні разів менше.

Генеральний директор турфірми "Міст-Тур" (яка входить в групу компаній Meest), яка вже 22 роки успішно працює на ринку України, Євген Мазуркевич, попри непросту ситуацію компанія сподівається оперативно відновити роботу після завершення карантину. Оскільки турфірми не працюють лише більше тижня, то говорити про якісь конкретні фінансові втрати ще рано, попри те, що вони таки є і будуть лише наростати.

"Я дивлюся з оптимізмом вперед, всі ми сподіваємося, що це рано чи пізно закінчиться, дуже надіємося, що все ж таки рано. Всі програми, які ми собі спланували, будемо виконувати, якщо це буде в логічній фізичній змозі, якщо нас не закриють на карантин до кінця року. Ми ведемо бронювання турів на літній період та зберегли нашу команду" – пояснює Євген Мазуркевич.

За його словами, після завершення карантину внутрішній та зовнішній туристичні ринки розвиватимуться з рівноцінними пропорціями, однак все залежить від того, які залишаться обмеження, зокрема щодо перетину кордону, авіарейсів та інших важливих речей для туристичного бізнесу. У цій сфері є багато факторів, які впливають на формування вартості путівок та туристичних турів. Зокрема, зараз питання підвищення цін ніхто не коментує, оскільки важко передбачити, як розвиватимуться події надалі. Однак розглядають два варіанти, що ціни таки зростуть через вплив вагомих факторів, або ж навпаки, турфірми боротимуться за клієнта зниженням цін.

"Однозначно певний попит впаде, тому що в час карантину, коли люди йдуть у вимушені відпустки, вони втрачають свої доходи і, відповідно, переглядатимуть  свої плани на літній відпочинок. Якщо хтось планував витратити певну суму грошей, а зараз в нього залишиться менше запасів, то однозначно він переглядатиме свій відпочинок у бік зменшення бюджету, це логічно. Важко сказати, що буде з цінами після карантину, наразі в нас ціни не змінюються, оскільки наші іноземні партнери також знаходяться на карантині і жодних змін у цінах не відбувається. Якщо вони й будуть, то ми будемо відповідно реагувати, але гадаю, що ціни не повинні змінюватися, принаймні наразі ніхто про це не говорить" – додає Євген Мазуркевич.

Він запевнив, що туризм – це надзвичайно динамічний бізнес, який швидко відновлюється. Однак в тій ситуації чимало залежить від термінів карантину, оскільки для того, щоб відновити туристичний потік замало лише зусиль туристичних компаній, потрібно врахувати той фактор, що чим більше потенційні туристи перебуватимуть на карантині, тим менше у них буде грошей. Більшість людей таки планує літній відпочинок цього року, щоправда тепер ціна для них матиме суттєвіше значення, але варто очікувати, що чимало туристів можуть взагалі відмовитися від відпочинку, оскільки перед ними постане серйозний фінансовий вибір: прожити на ці гроші декілька місяців чи витратити на тижневий відпочинок.

Директор та співвласник туристично-консультаційної агенції "Лемберг-тур" Володимир Качмар розповідає, що специфіка туристичного бізнесу полягає у тому, що це сезонна справа, оскільки найбільший потік туристів припадає саме з квітня по жовтень. За його словами, якщо ситуація не з'ясується до липня, то цього року у Львові вже не варто сподіватися на активний потік іноземних туристів. Зараз готуються до найгіршого варіанту і очікують, що карантин може тривати до кінця травня.

"Ми намагаємося контактувати з іноземними партнерами і разом шукаємо варіанти, щоб перенести сплановані поїздки у тих випадках, в яких це можливо, і спостерігаємо надалі за ситуацією. Вважаю, що поки не буде механізму як боротися з епідемією, то карантин вчасно не закінчиться. І питання у тому, коли це буде "вчасно". Якщо говорити про в'їздний туризм для іноземних гостей, то тут проблема з кордоном. Навіть якщо в Україні все стабілізується, то невідомо що буде у сусідніх країнах, як буде відбуватися перетин кордону" – розповів Володимир Качмар.

На його думку, після завершення карантину таки слід очікувати, що туристичні компанії скерують свої зусилля на внутрішній ринок, оскільки майже 70% туристів у Львові – це іноземні гості, які так швидко не відновлять свої подорожі. Крім цього, зараз більшість львівських турфірм працюють не на внутрішній ринок і навіть не на прийом іноземних туристів, а на виїзд українців та їхній відпочинок за кордоном. Як зазначив Володимир Качмар, у Львові лише 10-15 турфірм працюють на внутрішній та в'їздний туризм.

"З Західної Європи до нас переважно їхали люди старшого віку, і гадаю, що вони так швидко зразу не почнуть знову до нас їздити. Ми намагатимемося робити більший наголос на внутрішньому туризмі і вже думаємо над новими стратегіями й продуктами, що можна буде пропонувати. Побачимо як реагуватиме ринок, знову ж таки все залежить від того, як відновляться авіаперельоти, в яких напрямках і масштабах. Також чимало залежатиме від того на скільки держава допомагатиме розвитку туризму, тому що плани цього року на в'їздний туризм були чималі. Якщо держава робитиме рекламу України за кордоном, то воно відновлюватиметься швидше. А якщо все державне фінансування з'їсть криза, то буде важче" – пояснив Володимир Качмар.

Під час відновлення важливо також врахувати те, чи турфірма є основним джерелом доходу власника чи додатковим. Якщо компанія є побічним бізнесом, і такий власник зможе покрити втрати за допомогою доходів від іншої діяльності, то таким фірмам буде набагато простіше втриматися на ринку та відновити діяльність. Втім власники туристичного бізнесу сподіваються на допомогу держави, адже їм було б простіше зберегти позиції на ринку, якщо держава могла компенсувати оперативні витрати, хоча б такі, як виплата зарплат працівникам. Також важливо, щоб влада допомагала відновити туристичний бізнес своїми організаційними та фінансовими потужностями.

На думку Ігоря Губиліта, багато турфірм, які не мають постійних клієнтів можуть закритись після карантину, але більшість таки продовжить свою діяльність. У зв'язку із теперішньою ситуацією, спостерігають зацікавлення великих гравців ринку виїздного туризму Україною, але так було вже декілька разів. Зацікавлення було, доходи виявилися незначними і за першої можливості всі знову переорієнтувалися на виїздний туризм.

"Туризм дуже гнучкий, туристичні менеджери швидко переучуються і зможуть змінити туристичні продукти під нові віяння та вимоги туристів. На перший погляд простіше турфірмам, таким як наша, бо ми працюємо з внутрішнім туристом, але у нас і суттєво менші обороти та доходи у порівнянні з тими фірмами, які возять людей за кордон. Якщо відкриють кордони і українці зможуть подорожувати за кордон, то важко сказати яким фірмам буде легше. Якщо будуть закриті кордони, то можливо, тим які зорієнтовані на внутрішнього туриста, буде краще" – пояснив Ігор Губиліт.

Натомість, зараз він радить своїм колегам мінімізувати витрати, інвестувати в освіту, набути нові компетенції, зрештою банально відпочити і виспатися. А наразі варто ставитись до життя по-філософськи. І головне, як казав Климентій Шептицький: "Боже, дай мені розум і душевний спокій, щоб змиритися з тим, чого я не можу змінити; силу, аби змінити те, що можу і мудрість відрізнити одне від другого".

Нагадаємо, що раніше Варіанти дізнавалися як львівські готелі виживають в період карантину та коронавірусу. За прогнозами аналітиків 35% туристичних бізнесів не зможуть відновити роботу після карантину.

Автор: Христина Ненич


 

80% об’єктів сфери турбізнесу — підприємства малого бізнесу і ФОП, які не мають «запасу міцності»

Останні кілька років українці почали активно подорожувати Україною і особливо — за кордон. З початком безвізу, наприклад, лише продаж турів до Європи зріс учетверо. Однак пандемія коронавірусу зруйнувала всі можливі плани туристам, а туристичну галузь «заморозила» на невідомий період.

Виконавчий директор Асоціації індустрії гостинності Анна Романова в коментарі нашим колегам поділилася, що вітчизняний турбізнес, на її думку, може втратити від $1 млрд до $5 млрд, якщо карантин затягнеться. За її словами, 80% об’єктів цієї сфери — підприємства малого бізнесу і ФОП, тож чимало з них можуть просто не пережити карантин.

«День» опитав експертів та працівників галузі туризму про те, в якій ситуації опинилася ця галузь, як працює і чого варто очікувати після того коли весь це жах під назвою COVID-19 закінчиться.

КОМЕНТАРІ

«ТУРИЗМ — ГАЛУЗЬ, ЯКА ПЕРШОЮ ВІДЧУЛА НА СОБІ ПОТУЖНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УДАР»

Iгор ГОЛУБАХА, голова Всеукраїнської асоціації туроператорів, президент туристичної компанії «Гамалія»:

— Туристичний сезон і туризм в Україні зупинився... Тому туристична галузь, збитки, які вона понесе, залежать від того, наскільки довго «розтягнуться» карантинні міри в світі. А також наскільки держава розуміє, яку шкоду завдала туристичній сфері своїми діяти щодо обмеження переміщень тощо. Безумовно, це було вимушено зроблено для здоров’я нації, однак туризм — це галузь, яка першою відчула на собі потужний економічний удар.

Туроператорам довелося займатися поверненням людей додому, а на це теж витрачалися енергія і гроші. Зараз перед туроператорами стоїть завдання: зберегти професійні кадри і якось вистояти цей період. Це ускладнюється тим, що туроператорська діяльність законодавцем визнана «виключною», тобто компанія, яка має відповідну ліцензію — немає права займатися іншим видом бізнесу.

Сьогодні туристичній галузі в цілому необхідна допомога держави, одним з елементів якої можуть стати «податкові канікули». Адже для тих, хто працює в туризмі, — це буде певною підтримкою життєзабезпечення співпрацівників. Нікому невідомо скільки часу триватиме карантин. Нині ми відчуваємо відкладений попит, бо на сьогодні  найголовніша проблема в людей — це боротьба з хворобою, яка поширюється.

Ризики є дуже великі, особливо в маленьких агенціях, які можуть закритися і зникнути з ринку. Якщо казати про плани на майбутнє, то все залежить від того, як пошириться коронавірус на території України. Можливо, матиме шанс внутрішній туризм. Люди почнуть думати: «Зараз з’їзжу відпочити десь поближче вдома, а потім у більш далекі подорожі?!». Тобто це залежить від того, яка буде динаміка поширення захворювання і динаміка одужання, покращення ситуації в країнах.

На мою думку, головна надія українського бізнесу на якесь розуміння й підтримку з боку держави, а також і на те, що люди, після тривалого перебування вдома захочуть подорожувати і будуть користуватися послугами транспортних компаній, готелів, туроператорів...

Щодо працівників компаній, то сьогодні важко прогнозувати втратять вони роботу чи ні... Тому й не зрозуміло чи будуть вони перекваліфіковуватися, чи не будуть цього робити. Малий і середній бізнес, безумовно, зазнає найбільших втрат і ударів. Тепер досить складно прогнозувати, як з цієї ситуації буде виходити туристична галузь. Я вважаю, що ті, хто професійно працюють у цій галузі... за певний період зможуть відновитися. Важливо, щоб було здоров’я і бажання повертатися працювати після того, як закінчаться всі ці негаразди.

«ЗАВДАННЯ ТУРАГЕНЦІЙ — ЗМІНИТИ ВЕКТОР НА ВНУТРІШНІЙ ТУРИЗМ»

Марина ТРОХИМЕНКО, менеджерка з туризму в Honey tour:

— Особисто мені пощастило. Адже серед моїх клієнтів була лише одна сім’я на відпочинку в Єгипті. І коли Президент сказав повертатися українцям додому, то їх відпочинок підходив до завершення. Вони благополучно повернулися додому, в них не було жодних проблем.

На цей період — весну та початок літа — є якраз дуже багато бронювань, які переносяться. Загалом туроператор дає два варіанти вибору: повернути кошти або перебронювати на інші дати. Проте в ситуації не епідемії, а пандемії (!), якщо він почне повертати всім кошти, то збанкрутує зі швидкістю світла. Тому зараз туроператор дає лише один варіант — це перебронювання дат у онлайн-ціні. Це збиток для туриста. Наприклад, у мене дві жінки планували їхати в Прагу, ціна туру — 520 євро, ми їм перебронювали на вересень, вартість якого — 720 євро. В моєму випадку я збитків не понесла. Добре, що туристи згодилися на це. Але в цьому випадку інших варіантів не було.

Ми все ж сподіваємося, що ситуація якось нормалізується, але в будь-якому разі туризм буде страждати мінімум рік-два точно. Однак серед маленьких плюсиків — це ставка на внутрішній туризм, бо цього літнього сезону курорти Азовського моря, Одеської та Миколаївської областей. Головне завдання турагенцій — це змінити вектор на внутрішній туризм. Зараз потрібно сконцентруватися на цьому, бо найближчим часом (рік або два) охочих поїхати за кордон буде вкрай мало.

Туроператори банкрутують, можна сказати, і в мирний час. Зрозуміло, що залишаться лише найсильніші. Насамперед для туроператорів і турагенцій важливо протриматися. Компанії не зможуть стільки утримувати людей і будуть скорочення. Ми зараз призупинили всі маркетингові й рекламні кампанії.

«НЕМАЄ ТУРИСТІВ, НЕМАЄ ЗАМОВЛЕНЬ»

Вікторія КIЗИМА, власниця директорка мережі туристичних агенцій Loyal Touristik, к.е.н., доцентка кафедри туризму ЛНУ ім. I.Франка:

— Ми неодноразово проходили кризові етапи в сфері туризму, зокрема під час Майдану. Насамперед зараз повністю зірваний процес раннього бронювання. Туристи перебувають у паніці, деякі з них починають скасовувати тури, які є на травень, а дехто навіть на липень, серпень і навіть на вересень, бо хвилюються, що ж буде далі.

Разом з тим з цими турами, які мали відбутися, триває перенесення на інші дати, тобто туроператори виконують свої зобов’язання: щоб турист не втратив кошти, вони переносять їх на інші дати після закінчення карантину. Зараз туризм йде на відкладений попит, але настане літо і туристи скористаються вже запланованими путівками, а інші будуть планувати вже на завершення цього періоду.

Усю відповідальність за здійснення туру, згідно з договором, несе туристичний оператор. Ми як турагенти є лише посередниками. Турагент виконує функцію консультативно-інформаційну. Тому ми не несемо збитки, які пов’язані з нашою роботою. Зараз немає туристів, немає замовлень...

Я не можу сказати, які витрати понесе туроператор, оскільки вони самі ще до кінця цього не розуміють, бо зацікавлені передусім у перенесенні дат для того, щоб якомога менше повертати кошти туристам. Адже грошей немає в туроператора, бо вони їх розподілили між готелем, авіакомпанією тощо. Тому зараз ще зарано говорити про будь-які втрати, бо все завмерло. Навіть будь-які повернення коштів туристу щодо їхніх анульованих турів, туроператори будуть здійснювати після закінчення карантину.

Компанія, в якій я працюю, — є великою та лідером туризму, тож у містах у нас по-різному побудована  робота офісу, в залежності від величини міста. Зараз ми оптимізовуємо роботу. В нас залишається певна кількість працівників, просто ми їх переводимо на неповний робочий день для того, щоб виконувати поточну роботу. В нашій компанії зараз ми працюємо віддалено і залучаємо працівників по мірі необхідності.

«ТУРИСТИЧНИЙ БІЗНЕС ПЕРЕЖИВАЄ ПОВНИЙ КОЛАПС»

Альона ДЄНЬГА, засновниця трепел-проєкту «Ветер дует», інтернет-маркетолог:

— Туристичний бізнес переживає тотальний колапс. Ця сфера просто стала. В багатьох уже почалася паніка і навіть депресія — бізнес повністю зупинився на невизначений час...

Карантин рано чи пізно закінчиться. Кажуть, що в туристичній сфері не всі «вийдуть з карантину». Напевно, не вийдуть ті, хто зараз просто складе руки і не використовує цей момент, як шанс для зростання і зміцнення.


До теми:
Хочете отримувати актуальні туристичні новини в месенджер?
Підписуйтеся на наш канал Telegram або Viber!

Коментарі

Залишити коментар

Код