Зі сторони Люфтваффе були легендарні Мессершміти BF-109, одні з наймасовіших літаків за всю історію авіації. Їм назустріч піднялися совкові МІГ-3. Вони «славилися» поганою керованість, повільним набором висоти та ресурсом двигуна… лише 20 мотогодин. Доволі типово як для пролетарської техніки того часу. Хто ж переміг у цьому повітряному бою… ?
Нас захопила ідея знайти найперший збитий радянський літак часів ДСВ над Україною. Місцеві мешканці одного з навколольвівських сіл розповідали про літак що впав у болото в 1941 році. Він ще деякий час там проплавав і потім його засмоктало. На наступний день військові спробували дістати літак, але безрезультатно. Через кілька днів тут уже були німці.
Пошукова команда найпершого збитого радянського літака часів ДСВ над Україною
Пошуки цього літака розпочалися ще минулого року. Це є описано в нашій книжці. Тоді навколо болота було знайдено кілька уламків алюмінію з заклепками. На жаль конкретну модель літака вони не ідентифікували. Судячи зі шлейфу уламків, літак справді мав лежати десь у болоті. На жаль болото це немале. То ж нам потрібно спочатку знайти точне місце падіння, а вже потім думати як його звідти діставати.
Спеціаліст по уламках може дуже багато чого сказати. Що це був за літак, як він падав, чи горів і так далі…
Робимо меч дослідника
Це звичайний щуп примотаний до кутника. Щоб глибше діставати у воді
Ми спробували поплисти болотом на човні. Але це виявилося не так легко як спочатку здавалося. Очерет та кущі сильно ускладнювали пересування. Тому де мілкіше ми йшли в «забродах». А де глибше чи засмоктує – забиралися в човен. Після години прощупування дна «мечем дослідника» та підводним металошукачем ми засмучені вернулися на берег. Можливо ми або пропустили літак, або він заліг глибше наших приладів. Нагадаю що МІГ-3 сам по собі достатньо компактна машинка, лише три метри у висоту і вісім у довжину.
Спелеолог у човні шукає збиті літаки на болоті
Великий плюс що можна сюди під’їхати машиною і не потрібно це все волочити на собі
Одягаємо заброди щоб можна було стати у воду
А це виявилося складніше ніж я думав
Ловись алюмінька велика і маленька
Ми дослідили оцю ділянку аж до того лісу на горизонті
Місцями було не дуже глибоко, але цілком залипабельно
Після повернення на сушу нам усміхнулася удача. Андрій, що вперше був на подібних пошуках, знайшов цілу гору уламків. Гарно все відмивши ми, з допомогою спеціалістів, змогли точно визначити модель літака. Це був МІГ-3! То ж усе починає сходитися. Дуже ймовірно що нам попався той самий МІГ на якому відбулася перша повітряна дуель Олійник vs Горбатюк. Час, місце і тип літака співпадають. Також відомо що до 1944 року МІГ-3 не дожили. Тому цей літак точно з самих початків війни. Можливо найперший збитий радянський літак в принципі.
У хлопців золоті руки. Викопали пів літака!
Десь так
А це вже після миття. Можна знати який завод робив, порівняти з іншими моделями літаків
Обнадієні ми продовжуватимемо пошуки. Адже це ж цілий літак там повинен лежати у болоті! Наразі ми розпитуємося місцевих за точніше місце падіння. Якщо нічого не вдасться вияснити то працюватимемо з архівною аерофотозйомкою Люфтваффе за 1941 рік.
Ось тут вона стояла. Фото Євгеній Онищенко
Десь в такому стані ми його знайдемо
Якщо ви впізнали це болото то будь ласка не пишіть у коментарях про це. Щоб не було металхантерів. Краще порозпитуйте дідусів та бабусь, може хтось щось пам’ятає. Будемо дуже вдячні за будь-яку інформацію.
Пошукова команда найпершого збитого радянського літака часів ДСВ над Україною
Також дякую Андрію Кірянову, Андрію Сенишину і Михайлові Палюху за чудову вилазку! А Євгенію Онищенко за допомогу в ідентифікації літака.
Андрій РИШТУН та Андрій КІРЯНОВ
Джерело: www.Explorer.Lviv.Ua
Коментарі