Як подорожувати автостопом в Україні та за кордоном: практичні поради від IGotoWorld.com

Від редакції: нам часто пишуть із проханням розповісти про бюджетні варіанти мандрівок. Цього разу мова піде про автостоп. Журналіст IGotoWorld.com Андрій Плига має більше ніж трирічний досвід подорожей автостопом в Україні і за кордоном. Виходячи з власного досвіду, він дасть вам практичні поради, як автостопити, що робити, а чого краще уникати.

So, let's go!

Під автостопом розуміють безкоштовні мандрівки на спійманому по дорозі транспорті, як правило автомобілях. Цей вид подорожей надає абсолютну свободу руху, оскільки ви не прив’язуєтеся до графіку руху автобусів чи потягів і можете у будь-який момент скоригувати свої плани, змінюючи напрям і час мандрівки. У наших реаліях автостоп стає дедалі популярнішим серед молоді внаслідок важкої економічної ситуації: далеко не кожен студент зі стипендією в 700 грн, який живе без допомоги батьків, зможе придбати квитки на потяг чи, тим більше, автобус в Одесу чи Львів. Про європейський «закордон» і мови немає: стипендії в 30 євро не вистачить навіть на візу! А що вже говорити про саму дорогу? Отже, якщо хочеш побачити Україну і Європу, то вибір способів пересування невеликий – лишається подорожувати автостопом.

Чи є автостоп в Україні

Автостоп, як і сільский туризм в українських реаліях має свої особливості. Поширеною є думка, що ніхто таким чином, «на халяву», не подорожує. Це не правда. Автостоп в Україні є, і це головне, що треба про нього знати. Так, трапляється окрема категорія водіїв, які роблять здивовані великі очі, завбачивши мандрівника із наплічником на дорозі. Є і такі водії, що відмовляються брати стопера, якщо у нього немає грошей. Втім, для того щоб автостоп був успішним і лишив лише гарні враження, просто варто дотримуватися таких пунктів:

1. З ким їхати

Отже, ви надумали мандрувати стопом. Виникає питання – з ким їхати?

  • Найкраще поєднання для мандрівок – пара хлопець з дівчиною. Так ви найменше схожі на підозрілих бандитів, і водії охочіше зупиняються. Можна їхати і самому, і в парі з другом – але вам самому може стати нудно стопити поспіль 5 годин.
  • Два хлопці, що зупиняють машину десь в нічному лісі, викликають швидше страх, аніж бажання підвезти.

А взагалі, все відносно. Мені доводилось їхати стопом вчотирьох з друзями в одній машині, але це швидше виняток, ніж правило.

Що із собою брати та вдягати

Наступне питання, яке ви маєте вирішити на стадії підготовки, – це що із собою брати та вдягати. Розміри вашого наплічника можуть стати стримуючим фактором для водіїв, особливо якщо вас декілька. Тому намагайтеся брати лише найнеобхідніші речі.

  • Стежте за своїм зовнішнім виглядом – ви не повинні бути схожими на смердючих бомжів, адже наступного разу водій вже не братиме ніяких стоперів.
  • Якщо рушаєте у довгу подорож, знаходьте час і місце, аби привести себе до ладу, випрати речі тощо.
  • З іншого боку, вдягайтесь яскраво, аби привернути увагу, і щоб ваш зовнішній вигляд сам по собі казав: «Ми прикольні чуваки, зупинишся – не пошкодуєш!».
  • У зв’язку з війною не радив би вдягати камуфляжний одяг.
  • Вночі ж потрібно мати принаймні світловідбивні браслети, щоб водії завчасно бачили вас на дорозі.

Де зупинитись

Про це потрібно подумати завчасно. Любителі кататись автостопом, як правило, люблять ще й дешево (в ідеалі – безкоштовно) зупинятися. Тут в пригоді стане каучсерфінг – соцмережа для пошуку житла www.couchsurfing.com. Особливо він поширений у Європі, хоча набирає обертів і в Україні. Єдине що – варто завчасно писати потенційним хостам (тим, хто приймає до себе), про дати вашої мандрівки. Якщо писати за пару днів – величезна імовірність отримати негативні відповіді або взагалі їх не отримати. Але можуть бути складнощі – оскільки ви не завжди можете наперед сказати дату, коли приїдете.

Тому краще мати із собою намет. Біля будь-якого міста знайдеться парк або лісок (у крайньому разі – лісосмуга), де можна розбити намет. У деяких країнах слід бути обережними. Так, в Німеччині чи Бельгії з цим можуть виникнути проблеми – ставити намети можна лише у спеціально відведених місцях за спеціальну суму, якої платити не надто хочеться.

Не так давно на сайті зробили добірку кращих хостелів в Україні. Раджу обирати там.


4. Якою дорогою їхати

ОК, ви вирішили, куди хочете поїхати. Але якою дорогою? Слід пам’ятати, що коротше – не означає швидше. Під час руху слід обирати напрям «від центру до центру», на ньому найбільша кількість попутного транспорту. Наприклад, від обласного центру до іншого; такому напрямку, зазвичай, відповідають головні дороги. Найменша кількість машин і шансів на те, що вас «підкинуть» до потрібного місця, буде, якщо ви надумаєте їхати у перпендикулярному напрямку. Так можна і застрягти надовго. Враховуйте і якість доріг та кількість населених пунктів по дорозі – останній факт часто знижує швидкість руху.

У Європі ж все просто – на автобані можна проїхати великі відстані за дуже малий час, оскільки машини рухаються зі швидкістю, значно  більшою за 100–150 км/год. Саме на такі траси слід орієнтуватися при прокладанні маршрутів.

5. Вибір місця при автостопі

Вибір місця при автостопі – ключовий момент. Від нього залежить ефективність і швидкість поїздки та очікування на дорозі.

  • Головне правило – це місце має бути зручним для зупинки автомобіля, щоб не порушувати правила дорожнього руху.
  • Також бажаним є гарний огляд, щоб вас бачили заздалегідь і встигли подумати, чи зупинятися.
  • Не варто ставати на схилах: так ви гарантовано позбавите себе потенційних фур.
  • Так само очевидною є потреба ставати за дорожніми розв’язками, щоб максимізувати кількість машин, які їдуть у потрібному напрямку.
  • Не можна ставати на мостах або в місцях, обмежених тротуарами чи відбійниками, адже вони не мають ділянок, куди машина може з’їхати для зупинки.

В цілому в Україні стопити можна майже будь-де, а от у Європі не можна стояти на автобанах. На автобанах потрібно ставати в районі автозаправок: в Європі вони є великими комплексами, що поєднують парковки, ресторани тощо, і часто збирають десятки і сотні автомобілів, у тому числі фур. Стоплячи на автобані поза заправками, ризикуєте нарватися на поліцію: штрафи у такому разі доволі відчутні для гаманця українця. Так, в Австрії, наприклад, вони становлять 50 євро.

Для вибору місця стопу в Європі надзвичайно корисним стане сайт www.hitchwiki.org. На ньому подано карту зручних місць для стопу, а також багато цікавої інфи про різні міста – наприклад, як зручно виїжджати в тому чи іншому напрямку.

Ще слід пам'ятати, що є країни, в яких автостоп взагалі заборонений. Наприклад, це Італія та Македонія. Якщо плануєте поїздку в якусь країну, дізнайтеся попередньо, чи не світять вам штрафи за подібні пересування.


6. Таблички!

У Європі прийнято стопити з табличками (ними можуть служити папір, картон і т. д.), на яких пишеться назва населеного пункту, куди ви прямуєте (як правило, найближчого великого міста). Це значно полегшить справу водіям – оскільки у зв'язку з численними розв'язками не зовсім зрозуміло, куди вам треба. В Україні можна спокійно стопити без табличок – не так багато у нас великих розв'язок.


7. Ви маєте дати зрозуміти, що їдете безкоштовно

Застопивши машину, ви маєте дати зрозуміти, що їдете БЕЗКОШТОВНО. Якщо у вас немає досвіду, як подорожувати автостопом, можете так прямо і казати: «Не підкинете до Чернігова? Тільки я не маю грошей на дорогу». Особливо, якщо ви стопите на виїзді з великого міста, де приватні водії часто підвозять за гроші – наприклад, на виїзді з Києва в бік Житомира або Чернігова. І уникайте скупчень подібних «матрацників», які їдуть за гроші. Якщо не попередите, можуть бути неприємності, коли водій забажає грошей. Втім, за кілька років активного стопу по Україні мені таке траплялося лише 4 рази. В Європі ж, як правило, не варто додавати що ви «have no money». Якщо ви стопите, а не їдете автобусом – само собою зрозуміло, що ви їдете безкоштовно.

Важливо! Казати, що не просто не маєте грошей, а не маєте грошей на дорогу. Це дозволить уникнути пояснень, як так ви їдете подорожувати, нехай в Бельгію, і не маєте коштів? Коштів трохи, ясна річ, є, але не на дорогу.

Взагалі ж, якщо ви прошарений мандрівник, можна пояснювати, що ви їдете без грошей, не прямим текстом, а між рядками. Наприклад: «Я орнітолог, їду от стопом з експедиції, бо грошей мало платять, і не вистачає на автобуси». І водію стає зрозуміло, що тут він не заробить.


Розмова з водієм

Розмова з водієм – надзвичайно важлива при автостопі. Водії часто і беруть попутників, щоб було з ким поговорити в дорозі. Особливо, якщо це далекобійники, особливо, якщо ніч попереду. Тому говоріть, розповідайте про себе, якісь цікаві історії, пов’язані з подорожами і не тільки. Але! Не всі водії говіркі. Задайте кілька запитань, і якщо водій відповідатиме по типу «да, нє» і не поспішатиме спитати щось у відповідь, то просто сядьте і мовчіть. Не можна набридати розмовами водіям, які цього не хочуть. Взагалі, коли ви їдете на кілька тисяч кілометрів, то справжнім щастям є зустріти водія, який просто без зайвих розмов візьме вас у своє авто і увімкне музику, дозволивши вам мовчки насолоджуватися поїздкою.

При мандрівках Європою вивчіть хоча б головні фрази англійською мовою. Не зайвим буде набрати запас листівочок з краєвидами України, прапорці України тощо – і дарувати їх водіям: вони будуть раді подібним презентам :) У зв’язку з війною на сході у розмовах постійно виникатиме ця тема: раджу змакетувати англомовні листівки, присвячені революції та україно-російській війні, із волонтерськими рахунками та фото-сайтами про ті події.

9. Коли треба платити гроші при автостопі

Автостоп – спосіб подорожувати ДЕШЕВО, але НЕ ПОВНІСТЮ БЕЗКОШТОВНО. Так, в ідеалі можна весь маршрут проїхати на халяву стопом. Але на практиці бувають ситуації, коли потрапляєш в «чорні діри» – місця, в яких зі зрозумілих або не дуже причин надзвичайно рідко зупиняються машини, навіть коли їх купа. Так, мені довелось застрягти на дві доби (!) в Австрійських Альпах, і на добу – в околицях Мюнхена. В Україні подібні «діри» є в Ріпках – райцентрі між Черніговом і Гомелем, а також на Варшавській трасі між Рокитним і Олевськом. Тоді може виникнути необхідність купувати квитки і діставатися громадським транспортом.

У Європі ліпше мати при собі кредитну картку із «недоторканим запасом» на всяк випадок, або із можливістю, щоб на неї скинули кошти, тільки треба не забути зняти блокування картки при виїзді за кордон.

Ознайомившись з усією вищенаведеною інформацією, сміливо можете рушати в дорогу!

Куди поїхати автостопом: найлегші і цікаві маршрути з Києва

  • Львів. Рушайте на Житомирську трасу за Святошинські ставки, до початку лісу. За сприятливого стопу вже за 6 годин ви будете у місті Лева.
  • Гомель. Мальовниче білоруське місто розташоване в кількох годинах їзди від Києва. Рушайте на Броварську трасу за міст, що видніється за м. Лісова. Дві години їзди до Чернігова і стільки ж звідти – до Гомеля. Проблемою можуть стати Ріпки та кордон, де вас ретельно обшукуватимуть і питатимуть, до кого їдете. Знайдіть контакти сябрів у Білорусі.
  • Одеса. Усього лиш 5-6 годин вдалою машиною з Києва по Одеській трасі – і ви у Південній Пальмірі. Стопити слід за Теремками на Одеській трасі.
  • Канів. Стопити в бік Канева слід на Обухівській трасі, одразу за тренувальною базою ФК «Динамо Київ». Якщо пофарбить спіймати пряму машину на Канів, то їхати близько 2 годин, але, по дорозі багато населених пунктів – Обухів, Кагарлик або Українка і Ржищів, тож, швидше за все, їхати доведеться щонайменше вдвічі довше.

Врешті, найголовніша відмінність між стопом і пересуванням громадським транспортом – це те, що під час пересування потягами/автобусами ви просто вбиваєте свій час, а під час пересування автостопом дорога сама по собі є цікавою і насиченою подіями та зустрічами пригодою. Тож дотримуйтеся наведених правил подорожування автостопом і вирушайте у мандрівку!

Хочете отримувати актуальні туристичні новини в месенджер?
Підписуйтеся на наш канал Telegram або Viber!

Коментарі

Залишити коментар

Код