Минулий рік із усіма закритими кордонами та обмеженнями мобільності відкинув глобальний туризм до рівня 1990 року. Однак слід розуміти, що особливо боляче ми відчуваємо неможливість просто так придбати квитки й поїхати в тур по Європі, бо лише нещодавно це було звичайною практикою. Останні десять років кардинально змінили наше сприйняття подорожей, а завершення «десятих» — чудовий момент, щоб проаналізувати, як змінився туризм з 2010 по 2020 роки.

1. Втрати гравців і нові перспективи

Десять років тому однією з найбільш обговорюваних новин на ринку туристичних послуг стало банкрутство Karya Tour. Проблеми турецької компанії та її українського представника призвели до того, що туристів почали виселяти з готелів, за які вони заплатили. Це була не єдина втрата в галузі. Пізніше з ринку пішли News Travel, IdrisKa tour та ряд інших компаній. Навіть міжнародні гіганти, такі як Thomas Cook, збанкрутіли. При чому кожного разу проблеми одного оператора створювали репутаційні ризики для всього ринку, адже люди починали з недовірою ставитись до всіх. Однак туріндустрія встояла та навіть змогла зробити чималий стрибок у своєму розвитку. Принциповим моментом для галузі стала зміна розстановки сил на турецькому напрямку, який давно вважався чи не ключовим на закордонних поїздках. Якщо протягом дев’яностих та нульових тут працювали лише компанії з турецьким та російським капіталом, то в «десяті» з’явилися українські туроператори.

2. Небо стає доступнішим

Якщо перші 20 років української держави авіаційні перевезення сприймались як привілеї найбагатших, то за останні десятиріччя все стало набагато демократичнішим. Прихід в Україну міжнародних лоукост-авіакомпаній, а також поява вітчизняного лоукостера SkyUp зумовили повне перезавантаження туріндустрії. Тільки згадайте, ще якихось 8−10 років тому українці переважно обирали автобусні тури до європейських столиць, а вже в 2019 році люди спокійно купляли квитки на літаки, бо вони стали дешевші.

Звичайно, що ця сфера в Україні потребує ще чималого розвитку, але вже зараз можна говорити, що авіація не стане знову лише преміальним продуктом. Разом із зменшенням вартості збільшується також і кількість напрямків: як регулярних, так і чартерних. Так, українцям стали доступні Домінікана, Шрі-Ланка, Занзібар, Індонезія. Всі ті курорти, до яких ми вже встигли звикнути, з’явилися не так і давно. Варто додати, що минулого року, багато з них стали точками порятунку для українців, які не хотіли сидіти за закритими кордонами, а прагнули змінити обстановку.

3. Нова Україна попри всі перешкоди

Звичайно, що соціальні потрясіння, які сталися з Україною протягом останніх років, не могли пройти повз туристичну галузь. При чому як і з загальної, так і суто професійної точок зору. Окупація Криму та руйнування Донецького аеропорту були ударом для всієї країни, але для туроператорів — це ще й інфраструктурне питання. Менше напрямків для відпочинку, менше можливостей для польотів.

Крім того, бойові дії вплинули на привабливість країни для міжнародної спільноти, яка має постійно конкурувати на міжнародному ринку. Проте тут слід сказати про позицію держави, яка взялася працювати з міжнародним сприйняттям та нарешті за стільки років презентувала якісний бренд України. І мова не лише про логотип, але й про інституційні зрушення: досить ефективно запрацювало Державне агентство розвитку туризму України. Важливо, що робота в цьому напрямку триває й зараз, адже підтримка репутації країни — не одноденна акція, а довгостроковий процес.

4. Вивчати самих себе

Одним із трендів цього десятиліття, а особливо минулого року став бум внутрішнього туризму. Цьому сприяло декілька факторів. Спочатку, після подій Революції гідності, люди звернули увагу на ресурси рідної країни. ЗМІ реалізували чимало проєктів про невідомі раніше місця, а українці почали їх відвідувати. Ми буквально відкривали власну країну, як нову. Якщо раніше українці лише скаржилися на якість сервісу, то тепер почали самі створювати туристичний продукт нового рівня. Так, звичайно, що до якості відпочинку в країні ще залишаються питання, однак залежність тут саме така: чим більше подорожей, тим краще сервіс. Сам собою він не виникає.

І перші результати цього процесу ми побачили вже в 2020 році. Коли кордони закрились, то ще більше категорій громадян поїхали подорожувати Україною. І багато місць уже були готові до цього збільшення попиту. Хочеться вірити, що коли світ знову відкриється, то ми зможемо якісно приймати більше іноземних туристів, адже нам справді є, що їм запропонувати.

5. Менше обмежень — більше можливостей

Остання в переліку, але чи не перша за знаковістю подія минулого десятиріччя: спрощення візового режиму. Введення біометричних паспортів, а потім скасування віз на туристичні поїздки до країн ЄС стали переломним моментом для багатьох українців. Замість черг до візових центрів та стресів через відмовлення у візі ми отримали черги на пунктах пропуску. Важливо також, що відкритість кордонів працює в обидва боки: Україна також значно спростила вимоги до приїзду іноземних громадян, що дозволило приймати більше туристів не тільки з ЄС, але й з Китаю чи Близького Сходу, інших країн Азії. Це саме ті регіони, за туристичні потоки з яких, до речі, конкурують і в самій Європі.

Ми стали більш відкриті, а це зміна парадигми мислення. Впевнений, що навіть ця пауза, викликана пандемією, вже не зупинить процес. Українці хочуть дивитись нове, дізнаватись про інші культури й традиції, а потім привносити їх у повсякденне життя тут, змінюючи країну. Навіть попри всі обмеження туризм залишається важливим агентом розвитку, а тому потребує якомога швидшого відновлення. Чим скоріше українці знову отримають можливість вільно подорожувати, тим динамічніше змінюватиметься країна.

Дмитро Сероухов

Хочете отримувати актуальні туристичні новини в месенджер?
Підписуйтеся на наш канал Telegram або Viber!

Коментарі

Залишити коментар

Код